Modevärlden är aldrig sena med att vara först med det senaste. Nu handlar det dock inte om självaste kläderna utan nu är det mer modellerna som står i fokus och lyfter både plagget och även designern. Nu är det på tapeten att vara normbrytande med modeller som inte faller in under den trådsmala och långa mallen.
På de stora modescenerna får vi följa modeller med vackra balklänningar, snygga koftor, höga klackar och färgsprakande kreationer som gör att man blir tårögd. För när det kommer till mode så är det något som påverkar otroligt många människor och är en sådan stor del av våra liv. Kläder handlar inte längre i första hand om att bara klä på sig för att skyla sig. Nu blir det allt mer att man lyfter sig själv och sin personlighet med vad man bär – allt från vilket märke man vill stödja, eller vilket märken man helt tar avstånd ifrån. Vad man kan se nu är att det allra senaste i världen av fashion är att det hetaste just nu är att vara normbrytande med sina modellen på catwalken skriver dn.se.
Nya kroppsideal syns
Vad som skett är att man nu kan se att nya ideal syns på catwalken, där man tidigare annars enbart kunnat se trådsmala modeller som tycks vara stöpa ur samma form. I våras gick varuhuset Åhlens ut med en stor kampanj med modellen Lea T, som är en transsexuell person och som även gjort stora uppdrag för Givenchy. Detta sågs som normbrytande då man ville komma bort från den typiska modellen som så många har som bild. Vad man nu kan se är att tanken om variation har burit frukt. På Stockholms modevecka kunde man se en rad olika modeller som gick emot de ideal som förr sågs som självklara och rådande. Detta är vad man nu kan se både på catwalks och i annonser:
- Man vill inkludera hellre än att exkludera och med det börjar lyfta in modeller med andra förutsättningar som inte passar in i lång-och-smal-mallen.
- det har startats en agentur som enbart tar in modeller med funktionshinder, vilket man ser blir allt vanligare på olika shower, men även i tv och i print.
- Designers går ifrån att enbart se modellen som en skyltdocka utan nu även väva in modellen och dess personlighet i varumärket och vad man står för. Otroligt varumärkesbyggande med andra ord.
Förhoppningsvis leder detta till att man får en bättre syn på sin omgivning, men även på sig själv och sin kropp. För visst vill man leva i ett samhälle som inkluderar och där man känner att man kan finna sig själv i reklamen. För vad är reklam till för om inte att vi konsumenter ska känna ett sug och att det finns en koppling. Enskilda personer kan påverka företag att ta grönare kliv och nu ser det ut som de även tar andra kliv. Så, kanske finns det hopp om mänskligheten.