Hijabistas och trendsättning

I ett tidigare inlägg skrev vi om hur friska fötter, fina fötter inte kräver så mycket arbete som en kanske kan tro. I dag skriver vi om något helt annat, nämligen om hur muslimskt mode är en allt större, växande industri.

13005551-young-arabian-woman-wearing-veil-in-front-of-a-mosqueI Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur muslimskt mode tar mark och växer. Stilikoner blandar det senaste från modemagasinens glansiga sidor tillsammans med hijaber eller en abaya. Det har gjort att de kallas för hijabistas och det är en global trend.

Vi har sedan länga inspirerats av islam

Sedan visar det sig också att flera aktuella modeinfluenser som trendar i Sverige just nu faktiskt är inspirerade av just islam. Av detta kan man se mer eller mindre dressade byxor med häng och så en överdel med så kallad pingvinärm och tubsjal. Men sedan även hipsterskägget som synts bland herrarna i Stockholm och andra hippa städer i Sverige. Detta är omedvetet influenser från islam. Det kallas bland annat för ”muslim cool”, något som de västerländska modehusen försöker plocka upp och spinna vidare på. Det är vidare så att många av de största kunderna för haute couture är bosatta i Gulfländerna.

Egentligen har hijab, den muslimska huvudduken som knyts under hakan, varit cool redan från början. När plagget först spred sig under det sena sjuttiotalet var det främst bland kvinnliga universitetsstudenter som ville markera status och medvetenhet samtidigt som de uttryckte sin religiösa identitet – Svenska Dagbladet

Kända hijabistor är bland andra brittiska Dina Torkia, Dian Pelangi från Indonesien, norska Imaan Ali samt svenska Instagram-stjärnan Mariam Moufid. Det är alltså unga, muslimska kvinnliga entreprenörer som på många sätt banar väg – och de handlar om en vilja att uttrycka mångfacetterade personligheter via mode och stil.